Aquest és un llibre
que feia molta falta. Molta. I segurament que en Jordi Bilbeny és una de les
poques persones que el podia –i el volia- escriure. La historiografia catalana
no ha volgut estudiar a fons el paganisme autòcton, la religió, la tradició,
les creences i la mitologia dels nostres avantpassats, de la gent que vivia a
les nostres terres abans que el cristianisme s’acabés convertint en la religió
de l’estat, ni tampoc la continuïtat d’aquestes creences durant l’època
medieval, moderna i fins i tot contemporània. I ara ens trobem que d’això no en
sabem gairebé res. És admès per gairebé tothom que una sèrie de festes
religioses cristianes van suplantar celebracions paganes anteriors: el Nadal,
Tots Sants, Sant Joan, etc... Però als Països Catalans hi ha molt pocs estudis
rigorosos i seriosos que s’hagin atrevit a tractar aquest tema. També és cert
que l’interès per la nostra història, el nostre folklore, la nostra mitologia
d’arrel pagana i les nostres tradicions autòctones és molt petit als Països
Catalans. Els bascos, en aquest sentit, ens passen la mà per la cara. Allí, el
coneixement i l’interès per la mitologia, els déus, els esperits, i les
tradicions ancestrals indígenes és molt elevat. També els ha ajudat el fet que
el basc és una llengua –i un poble- que existeix fa milers d’anys, que no fou
romanitzat i, per tant, llurs tradicions d’arrel pre-cristiana s’han conservat
poc alterades, un fet que als Països Catalans no s’ha produït.
En Jordi Bilbeny,
doncs, ha escrit un llibre ("La sardana i la religió de les bruixes", Librooks, 2015) que podria obrir camí en l’estudi del nostre
paganisme autòcton. I l’historiador arenyenc ho ha fet a partir de la relació
entre la sardana i la bruixeria. L’autor ha posat en relleu un fet que altres
investigadors havien descobert anteriorment que és que a la Catalunya del
Barroc la sardana –o el ball rodó que en seria l’antecedent i que portava el
mateix nom- era tinguda per les autoritats eclesiàstiques com una dansa
impúdica (“la sardana y altres balls deshonests”) que no podia ser permesa “en
temps de Carnestoltes ni altres dies la son son”. A partir d’aquest fet en
Bilbeny s’ha endinsat en la bibliografia sobre el tema –obres d’història,
antropologia, folklore- i ha anat recollint testimonis sobre la bruixeria al
nostre país per construir un discurs sobre la pervivència dels cultes
ancestrals autòctons després de la imposició del monoteisme als Països Catalans
i a Europa.
En Jordi Bilbeny,
en el seu llibre, relaciona clarament la sardana i els diversos balls rodons
catalans amb la bruixeria. L’autor ens ennova del fet que en diversos
testimonis recollits en processos judicials contra bruixes i bruixots catalans
dels segles XVI i XVII els acusats explicaven que en els aplecs –o aquelarres-
de bruixes i bruixots s’hi ballaven sardanes i balls plans.
En aquest punt hi
vull fer un petit incís personal. Encara recordo com fa força anys, la meva
àvia Francesca Pla i Illas, de família pagesa de Blanes (la Selva), em va
explicar que, quan era petita, li havien donat un objecte de fusta que, segons
la persona que li havia donat, havien trobat al Turó d’en Montells. El Turó
d’en Montells de Blanes, li explicaren a la meva àvia, era un indret on “les
bruixes hi ballaven la sardana” i l’objecte de fusta que li van donar se
l’havien descuidat les bruixes a l’indret on feien els seus aplecs. Literalment.
Al turó d’en Montells “les bruixes hi ballaven la sardana”. Més de vint anys
abans que en Bilbeny escrivís aquest llibre la meva àvia ja em va relacionar
bruixes i sardanes. Al Blanes de principis de la dècada de 1920 hi havia encara
la creença, encara que fos només un conte per explicar a les criatures, que les
bruixes feien aplecs en indrets muntanyosos, boscosos i apartats del nucli
urbà, i allà “hi ballaven la sardana”.
Un altre petit
incís. Fa una colla d’anys, en una recerca a l’hemeroteca, vaig trobar una
curiosa i curta notícia a l’apartat de notícies de Blanes de la revista
maresmenca i selvatana “La Costa de Llevant” que deia que algú havia vist una
bruixa al carrer Nyanc de la vila. Era una notícia, recordo, publicada entre
els anys 1900 i 1903, aproximadament. Desgraciadament, no puc referenciar-la.
No vaig prendre la precaució d’apuntar-me-la. Una altra referència a la
bruixeria, doncs, molt moderna.
La relació entre la
“bruixeria” i la dansa de la sardana, ball rodó, ball pla, etc., doncs, queda
prou demostrada. Però què era la “bruixeria”?
En Bilbeny, així com
molts altres reputats autors que han estudiat aquest tema citats per ell,
assegura que no és una altra cosa que una evolució dels cultes i “religions”
pagans, pre-cristians, que existien al nostre territori abans que el
cristianisme fos declarat religió oficial i fos imposat a tothom. La nova
religió, en els seus primers anys i segles d’imposició al territori, maldava
per destruir, o com a mínim assimilar, els cultes anteriors. Moltes festes
pre-cristianes foren cristianitzades. Molts llocs de culte també van ser
cristianitzats. D’altres directament van ser destruïts. La jerarquia de la nova
religió demonitzà les antigues tradicions religioses autòctones, i mai millor
dit. El catolicisme identificà les antigues deïtats –femenines o masculines-
paganes amb el Diable, amb el Mal. Per tant, les bruixes i totes aquelles
persones que, als Països Catalans i l’Europa medieval, moderna i fins i tot
contemporània van seguir retent culte a les antigues deïtats o van seguir
conservant les antigues tradicions –que més endavant van ser assimilades a la
bruixeria, al Mal-, quin sentit tenia que creguessin en el Diable cristià? Sí, el
Diable cristià, perquè poques coses hi ha de més profundament cristianes que el
Diable, un ésser inventat pel cristianisme per assimilar amb el Mal aquelles
creences anteriors que ha volgut fer desaparèixer.
Però continuem amb
allò que dèiem. La nova religió monoteista cristianitzava llocs de culte
pagans, construint ermites o grans creus al cim de muntanyes o turons que
havien estat antics indrets sagrats de les religions paganes que retien culte a
les forces de la natura. Indrets sagrats que els antics cultes havien
solemnitzat amb l’erecció de dolmens o menhirs, pedres dretes. Però també en
destruí, d’aquests indrets de culte. El primer cristianisme féu edictes contra
allò que anomenava la “idolatria de les pedres”, les pedres sagrades que eren
venerades amb anterioritat –i amb posterioritat- a l’arribada del cristianisme.
I aquestes pedres dretes, aquests menhirs, eren llocs de reunió de les
comunitats pageses des de la nit dels temps. I allà, al seu entorn –i també a
l’entorn de grans arbres monumentals- s’hi ballaven sardanes i balls rodons, tal com ho veiem al dibuix de la portada d'aquest llibre. A
la Pedra Dreta del Grau, al Lluçanès, “al segle XIX es deia que la pedra hi era
des de temps immemorial. Això era confirmat per l’antiquíssim costum que cada
any, el dissabte anterior al Diumenge de Rams, els joves de Prats anaven a la
Pedra Dreta a collir l’espígol que per allà creix i, amb els manats que feien,
dibuixaven un cercle al voltant de la pedra a l’entorn del qual ballaven un
contrapàs. Recordem que al menhir de Riutort, també les bruixes hi feien balls
rodons” (pàgines 140 i 141). Aquests balls, segons en Bilbeny, eren balls de culte
al Sol.
Un dels capítols
que més m’ha agradat de llegir, perquè el trobo molt suggerent, és el que parla
sobre la sacralitat pagana de la muntanya de Montserrat. És coneguda la sacralitat
cristiana d’aquesta muntanya, ans no se’ns ha volgut explicar mai que
Montserrat era un centre de pelegrinatge dels cultes ancestrals dels nostres
avantpassats. De la mateixa manera que l’anomenat Camí de Santiago, tal com em
vaig assabentar fa poc, no era un camí de pelegrinatge cristià sinó un camí de
pelegrinatge i d’autoconeixement personal d’origen celta, pre-cristià, el camí
de Finisterre, per “celebrar” la mort, la posta del Sol.
“La sardana i la
religió de les bruixes”, d’en Jordi Bilbeny, ens fa entrar en un món
desconegut, ens endinsa en les arrels més pregones del nostre poble, unes
arrels, uns orígens que el poder establert ens ha amagat. La sardana, la nostra
dansa nacional, tantes vegades caricaturitzada des de fora i des de dins dels Països
Catalans, una dansa nostra, tan nostra que ho és des de fa milers d’anys, abans
que fóssim catalans i abans que fóssim cristians... o ateus o agnòstics. Una
dansa que té el seu origen abans de Jesucrist, quan els nostres avantpassats
retien culte a les forces de la Natura i vivien en comunió amb la Terra, amb el
mar, amb els boscos i amb les muntanyes. Ara només esperem, tal com hem dit al
principi, que aquest llibre obri el camí d’altres investigadors que
s’atreveixin a indagar en el passat pagà del nostre poble. De ben segur que
n’hi haurà!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada