dimecres, 16 d’octubre del 2013

Indrets d’Osona (Guilleries i Collsacabra) II: Tavèrnoles. Sant Feliuet de Savassona. Castell i Sant Pere de Savassona. Sant Jordi de Puigseslloses




Dimecres 18 de setembre:

L’endemà a mig matí vaig sortir de Folgueroles amb la idea de visitar l’ermita de Sant Feliuet i el castell de Savassona, al terme de Tavèrnoles. Després de davallar per les llargues i obagoses escales de Foquers, vaig arribar al poble de Tavèrnoles, on vaig poder admirar l’església parroquial de Sant Esteve, d’un romànic d’estil llombard, i mencionada per primer cop a la documentació l’any 1070. D’allí vaig anar caminant pel voral de la carretera fins que vaig arribar a les envistes de l’ermita de Sant Feliuet, un petit temple situat al cim d’un turó i assentada sobre la roca viva. Un cop a dalt vaig poder admirar l’esglesiola, els imponents paisatges de la comarca, des del Montseny, fins a Vic i d’allí fins als cingles de Tavertet i el Far i una cua del pantà de Sau. 

Sant Feliuet és conegut també per les seves tombes antropomòrfiques i pels seus gravats prehistòrics i medievals a la pedra. En vaig veure un, en especial, que semblava un escut amb les barres catalanes, una creu i un tercer símbol que no em puc aventurar a mirar d’identificar. Allí dalt vaig menjar els entrepans de dinar, i uns minuts després va aparèixer l’actor Lluís Soler, que em va dir que de tant en tant hi ve a fer esport. En Lluís Soler, amb la seva profunda, greu i característica veuarra em va explicar anècdotes i històries de l’indret, i em recomanà de visitar la Pedra dels Sacrificis, que és tot just a sota del turó, un lloc on les llegendes locals diuen que s’hi produïen reunions de les bruixes de la comarca. La pedra i les més petites dels voltants són plenes també de gravats prehistòrics i s’hi va trobar una tomba de fa uns quants milers d’anys. L’indret és veritablement màgic i corprenedor. No exagero si dic que el cim de Sant Feliuet i els seus voltants són uns d’aquells indrets del nostre país on les energies tel·lúriques hi són més presents i més poderoses.

A l’altre cantó de la carretera, just a davant de Sant Feliuet hi ha el castell de Savassona, que ara de castell en té ben poca cosa. És més aviat una masia noble i fortificada, habitada avui encara, envoltada de bosquets i camps de conreu, una mica més avall de la qual hi ha l’ermita de Sant Pere de Savassona, una bella esglesiola amb elements romànics.

Caminant, caminant, vaig refer el meu camí i vaig tornar a Folgueroles. Volia visitar l’ermita de Sant Jordi de Puigseslloses, un d’aquells indrets el topònim del qual ens recorda que fa uns quants segles es salava a bona part del país, i no només a les illes Balears i la Costa Brava. Hi vaig arribar a través dels camins que passen enmig de camps i granges de porcs del terme de Folgueroles. El petit cim de Sant Jordi de Puigseslloses s’eleva sobre la Plana de Vic (i de la carretera de l’Eix Transversal) i n’és un mirador privilegiat. Al costat de l’ermita hi ha un dòlmen, un monument funerari precristià, “ses lloses” del topònim de l’indret. El 1870 Verdaguer hi va dir missa per primer cop i sembla que ho va fer perquè allí s’hi unien la secular tradició pagana de la terra i la tradició cristiana.


                                                  Cisterna dalt de la muntanya de Sant Feliuet  




                                       
                                          El castell de Savassona des de dalt de Sant Feliuet



                                                 Els cingles de Tavertet des de Sant Feliuet



                                             Una vista des de Sant Feliuet de cap a l'Esquirol


                                 
                                        
                            En aquest escut gravat a la pedra s'hi poden veure les quatre barres i una creu?



                                                              La pedra dels Sacrificis.



                                                       L'ermita de Sant Pere de Savassona



                                                              El castell de Savassona


                                                     L'ermita de Sant Jordi de Puigseslloses



                                                  El dòlmen de Sant Jordi de Puigseslloses